Prawdziwa decyzja jest mierzona poprzez fakt podjęcia nowego działania. Jeśli nie ma działania – tak naprawdę nie podjąłeś decyzji.
Anthony Robbins
CELE SZKOLENIA
PROGRAM: (16 jedn. dydakt.)
Podejmowanie decyzji jako ważna funkcja zarządzania (wprowadzenie, dyskusja sterowana)
– Czym jest decyzja?
– Rola menedżera w procesie podejmowania decyzji – jakie decyzję podejmuję , jakich decyzji wymaga moje stanowisko pracy?
Efektywna komunikacja jako narzędzie w procesie podejmowania decyzji
– Profesjonalne prowadzenie dialogu (wstęp, rozwiniecie, zakończenie)
– Słowem, gestem, strojem – przekaz werbalny i niewerbalny w komunikacji
– Na czym polega umiejętne słuchanie, jak mówić by być wysłuchanym, jak umiejętnie zadawać pytania (pytania otwarte, zamknięte, sugerujące i naprowadzające)
– Język korzyści
-Mechanizmy wymiany informacji i integracji działań;
Zarządzanie poprzez motywowanie. Jak proces podejmowania decyzji wpływa na motywację zespołu?
– Dlaczego ludzie pracują?
– Motywacja jako funkcja kierowania ludźmi i zarządzania sobą
– Motywujące zarządzanie relacjami menedżer – pracownik
– Stawianie jasnych celów i oczekiwań
– Feedback
– Kiedy i w jaki sposób włączać zespół w proces podejmowania decyzji?
Proces podejmowania decyzji
– Identyfikacja problemu
– Określenie zadania – określenie mierników realizacji zadania
– Priorytety – ich znaczenie, metody identyfikowania i koncentracji na ich realizacji
– Gromadzenie informacji
– Analiza różnych wariantów i skutków decyzji
– Odpowiedzialność w podejmowaniu decyzji
Racjonalizacja i wartościowanie decyzji
– Określanie poziomu ryzyka i niepewności
– Intuicja w podejmowaniu decyzji
– Podejmowanie decyzji – podejście twórcze
Bariery utrudniające podejmowanie racjonalnych decyzji
– Bariery informacyjne
– Bariery organizacyjne
– Bariery kompetencyjne
Sesja pytań i uwag – opracowanie własnej ścieżki podejmowania decyzji