Asertywność i optymalizacja działań w sytuacji stresu ”
PROGRAM SZKOLENIA
8-16 jedn dydakt.
I. Komunikacja jako narzędzie budowania relacji– wprowadzenie
– Wstęp (efekt pierwszego wrażenia, mowa ciała)
– Rozwinięcie: sztuka zadawania pytań (pytania zamknięte, otwarte, naprowadzające), stosowanie parafrazy, narzędzia aktywnego słuchania, stosowanie języka korzyści
– Zakończenie – umiejętne domykanie rozmów
II. Stres dobry, czy zły?
- Emocje jako system wczesnego ostrzegania
- Identyfikacja własnych objawów i źródeł stresu. Stresogeny – jak je rozpoznawać, redukować i eliminować
- Skutki stresu krótkotrwałego i długotrwałego
- Naturalne reakcje obronne w sytuacji nadmiernego stresu
III. Strategie radzenia sobie ze stresem i profilaktyka stresu
- Rola przekonań w radzeniu sobie ze stresem. Przekonania i stereotypy, jako wewnętrzne „wzmacniacze” stresu – jak je przełamać?
Strategie radzenia sobie ze stresem: t.
IV. Asertywność w radzeniu sobie ze stresem
- Poznanie praw asertywnych
- Jak radzić sobie z krytyką? Jak mówić „nie”? Jak wyrażać prośby?
- Strategie skutecznego prezentowania swoich opinii i przekonań
- Asertywność a budowanie własnej wartości
V. Budowanie dobrych relacji personalnych – zachowanie asertywne z trudnymi partnerami
- Reagowanie na postawę partnera:
– roszczeniową
– poniżającą
– sarkastyczną
– lekceważącą
– wyniosłą
- Pośpiech i brak czasu a zachowania asertywne
Podsumowanie szkolenia