MOTYWOWANIE PRACOWNIKÓW -POZAFINANSOWE FORMY MOTYWOWANIA
Cele szkolenia:
- Kształcenie umiejętności rozbudzenia motywacji u pracowników i współpracowników
- Zdobycie wiedzy w obszarze potrzeby człowieka – motywacja
- Nabycie umiejętności współpracy z ludźmi, motywowania opartego na ich predyspozycjach i zdolnościach
- Poznanie pozafinansowych sposobów motywowania, poznanie najważniejszych rodzajów motywacji wpływających na ludzką aktywność
- Doskonalenie technik służących efektywnej komunikacji z pracownikami
- Wzrost osobistej motywacji u menedżerów uczestniczących w szkoleniu do działań w zakresie własnych obowiązków oraz wzmocnienie cech lidera.
Dzień I (8 jedn. dydakt.)
Wprowadzenie
- Motywacja jako funkcja kierowania ludźmi i zarządzania sobą
- Uwarunkowania motywacji pracowników -determinanty otoczenia zewnętrznego, determinanty otoczenia wewnętrznego
- Omówienie wybranych koncepcji motywowania pracowników i ich konsekwencji dla funkcjonowania firmy
Znaczenie procesów komunikowania się w aspekcie motywowania pracowników (Analiza Transakcyjna)
- Jakie potrzeby ludzie zaspokajają poprzez pracę?
- Jak rozpoznać indywidualne potrzeby, aby skutecznie motywować? (wykorzystanie technik NAO)
- Bycie rozpoznanym, wyróżnionym jako podstawowa potrzeba człowieka
- Indywidualne sposoby komunikowania się menedżerów i ich konsekwencja dla procesów motywowania pracowników
- Styl zarządzania a procesy motywowania
Dzień II (8 jedn. dydakt)
Zarządzanie poprzez motywowanie
- Relacje menedżer – pracownik, ich konsekwencje dla efektywności pracy (stawianie jasnych celów i oczekiwań)
- Wzorzec tworzenia systemu motywacyjnego dla pracowników (ćwiczenia)
Sposoby motywowania – jak je stosować aby były skuteczne?
- Pochwała i krytyka
- Premia i poczucie odpowiedzialności
- Kara i nagroda
- Ignorowanie
Odpowiedzialność za podejmowane zobowiązania (kontrakt pracownik – menedżer)
- Kontrakt w pracy: etapy i cele zawarcia kontraktu
- Rola pracownika w ustalaniu celów
- Analiza pojawiających się w trakcie realizacji kontraktu problemów