Prawdziwa decyzja jest mierzona poprzez fakt podjęcia nowego działania. Jeśli nie ma działania – tak naprawdę nie podjąłeś decyzji.
Anthony Robbins
CELE SZKOLENIA
- Nabycie umiejętności formułowania celów i analizy sytuacji wymagającej podjęcia decyzji
- Poprawa sprawności w podejmowaniu decyzji menadżerskich
- Wzrost umiejętności w zakresie włączania zespołu pracowników w proces podejmowania decyzji
- Nabycie umiejętności skutecznej komunikacji z zespołem pracowników
- Poznanie zagrożeń i ograniczeń w podejmowaniu decyzji
- Wypracowanie własnego standardu podejmowania decyzji
PROGRAM: (16 jedn. dydakt.)
Podejmowanie decyzji jako ważna funkcja zarządzania (wprowadzenie, dyskusja sterowana)
- Czym jest decyzja?
- Rola menedżera w procesie podejmowania decyzji – jakie decyzję podejmuję , jakich decyzji wymaga moje stanowisko pracy?
Efektywna komunikacja jako narzędzie w procesie podejmowania decyzji
- Profesjonalne prowadzenie dialogu (wstęp, rozwiniecie, zakończenie)
- Słowem, gestem, strojem – przekaz werbalny i niewerbalny w komunikacji
- Na czym polega umiejętne słuchanie, jak mówić by być wysłuchanym, jak umiejętnie zadawać pytania (pytania otwarte, zamknięte, sugerujące i naprowadzające)
- Język korzyści
- Mechanizmy wymiany informacji i integracji działań;
Zarządzanie poprzez motywowanie. Jak proces podejmowania decyzji wpływa na motywację zespołu?
- Dlaczego ludzie pracują?
- Motywacja jako funkcja kierowania ludźmi i zarządzania sobą
- Motywujące zarządzanie relacjami menedżer – pracownik
- Stawianie jasnych celów i oczekiwań
- Feedback
- Kiedy i w jaki sposób włączać zespół w proces podejmowania decyzji?
Proces podejmowania decyzji
- Identyfikacja problemu
- Określenie zadania – określenie mierników realizacji zadania
- Priorytety – ich znaczenie, metody identyfikowania i koncentracji na ich realizacji
- Gromadzenie informacji
- Analiza różnych wariantów i skutków decyzji
- Odpowiedzialność w podejmowaniu decyzji
Racjonalizacja i wartościowanie decyzji
- Określanie poziomu ryzyka i niepewności
- Intuicja w podejmowaniu decyzji
- Podejmowanie decyzji – podejście twórcze
Bariery utrudniające podejmowanie racjonalnych decyzji
- Bariery informacyjne
- Bariery organizacyjne
- Bariery kompetencyjne
Sesja pytań i uwag – opracowanie własnej ścieżki podejmowania decyzji
Podsumowanie szkolenia