Efektywne podejmowanie decyzji

Prawdziwa decyzja jest mierzona poprzez fakt podjęcia nowego działania. Jeśli nie ma działania – tak naprawdę nie podjąłeś decyzji.
Anthony Robbins

CELE SZKOLENIA

  • Nabycie umiejętności formułowania celów i analizy sytuacji wymagającej podjęcia decyzji
  • Poprawa sprawności w podejmowaniu decyzji menadżerskich
  • Wzrost umiejętności w zakresie włączania zespołu pracowników w proces podejmowania decyzji
  • Nabycie umiejętności skutecznej komunikacji z zespołem pracowników
  • Poznanie zagrożeń i ograniczeń w podejmowaniu decyzji
  • Wypracowanie własnego standardu podejmowania decyzji

PROGRAM: (16 jedn. dydakt.)

Podejmowanie decyzji jako ważna funkcja zarządzania (wprowadzenie, dyskusja sterowana)

  • Czym jest decyzja?
  • Rola menedżera w procesie podejmowania decyzji – jakie decyzję podejmuję , jakich decyzji wymaga moje stanowisko pracy?

Efektywna komunikacja jako narzędzie w procesie podejmowania decyzji

  • Profesjonalne prowadzenie dialogu (wstęp, rozwiniecie, zakończenie)
  • Słowem, gestem, strojem – przekaz werbalny i niewerbalny w komunikacji
  • Na czym polega umiejętne słuchanie, jak mówić by być wysłuchanym, jak umiejętnie zadawać pytania (pytania otwarte, zamknięte, sugerujące i naprowadzające)
  • Język korzyści
  • Mechanizmy wymiany informacji i integracji działań;

Zarządzanie poprzez motywowanie. Jak proces podejmowania decyzji wpływa na motywację zespołu?

  • Dlaczego ludzie pracują?
  • Motywacja jako funkcja kierowania ludźmi i zarządzania sobą
  • Motywujące zarządzanie relacjami menedżer – pracownik
  • Stawianie jasnych celów i oczekiwań
  • Feedback
  • Kiedy i w jaki sposób włączać zespół w proces podejmowania decyzji?

Proces podejmowania decyzji

  • Identyfikacja problemu
  • Określenie zadania – określenie mierników realizacji zadania
  • Priorytety – ich znaczenie, metody identyfikowania i koncentracji na ich realizacji
  • Gromadzenie informacji
  • Analiza różnych wariantów i skutków decyzji
  • Odpowiedzialność w podejmowaniu decyzji

Racjonalizacja i wartościowanie decyzji

  • Określanie poziomu ryzyka i niepewności
  • Intuicja w podejmowaniu decyzji
  • Podejmowanie decyzji – podejście twórcze

Bariery utrudniające podejmowanie racjonalnych decyzji

  • Bariery informacyjne
  • Bariery organizacyjne
  • Bariery kompetencyjne

Sesja pytań i uwag – opracowanie własnej ścieżki podejmowania decyzji

Podsumowanie szkolenia